Na de WOZ-check controleren wij uw gegevens en dienen wij een beknopt bezwaarschrift in. In het beknopte bezwaarschrift kondigen wij aan dat wij de WOZ-waarde te hoog vinden en vragen wij alle relevante gegevens op bij de gemeente, deze controleren wij na ontvangst. Voorbeelden van gegevens die wij opvragen en controleren zijn: de rekenkundige taxatie matrix, grond staffels, KOUDVL-factoren, gebruikte correcties, PMA-formulieren, iWOZ rapportages, PPE’s en meer.
De gemeente bepaalt de WOZ-waarde door computers alle verkoopprijzen in de buurt te laten vergelijken met die van uw woning. U kunt zich voorstellen dat computers hier helemaal niet zo goed in zijn, die weten namelijk helemaal niet hoe kwalitatief, luxe, modern en goed gelegen uw woning is, en de woningen waarmee uw woning vergeleken wordt zijn. Daarom schakelen wij, op onze kosten, een deskundige taxateur in die persoonlijk (vanaf zijn bureau) naar de situatie kijkt en de laagst mogelijk verdedigbare WOZ-waarde vaststelt.
Na ontvangst van de gegevens van de gemeente voeren onze WOZ-specialisten een uitgebreid WOZ-waarde onderzoek uit. Onze jurist schrijft vervolgens een gemotiveerde aanvulling op het bezwaarschrift waarin wij precies vertellen waarom de WOZ-waarde verlaagd moet worden. Dat onderbouwen wij met ons onderzoek, het door onze taxateur opgestelde taxatieverslag, de door u doorgegeven informatie, de door ons geselecteerde referenties, de beschikbare jurisprudentie, de gemaakte foto’s en eventuele andere stukken die een lagere WOZ-waarde onderbouwen. Dit alles sturen wij vervolgens naar de gemeente zodat zij een compleet dossier hebben waarmee ze uw WOZ-waarde kunnen verlagen.
Nadat de gemeente onze aanvullingen heeft ontvangen, zullen wij een hoorzitting houden met de gemeente. Dit is een gesprek met de gemeente waarin vragen gesteld en beantwoord kunnen worden over alle door ons in behandeling zijnde dossiers. Soms is de hoorzitting schriftelijk, dan volgen de antwoorden op onze vragen in de uitspraak.
In de tussentijd onderhouden wij alle correspondentie met de gemeente en volgen we de dossiers regelmatig op bij de gemeente. De uitspraak van de gemeente zal hierna spoedig komen, daar heeft de gemeente echter tot 31 december de tijd voor (ze mogen dit eenmalig 6 weken uitstellen). Het kan dus even duren voordat de uitspraak bekend is, dat ligt aan de snelheid van de gemeente. Wij zorgen dat wij alles ruim op tijd hebben aangeleverd.